Sunday, July 13, 2008

daun yang hijau itu

"kadang-kadang, macam tak percaya kan kita akan mati suatu hari nanti.. betul tak?"
Tiba-tiba soalan spontan itu saya tanya kepada adik. Kebiasaannya di waktu petang saya memang suka berjalan-jalan di kawasan luar rumah, menghayati suasana petang sambil ditemani adik. Saya sangat sukakan kehijauan yang ada pada pokok. Mengecapi ketenangan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Sungguh mengasyikkan. Subhanallah. Sungguh indah ciptaan Allah.

"kenapa pulak? memang semua orang akan mati kan..?"
responnya, terhadap kenyataan saya.

"hmm.betul..tapi, entahla..

cuba hang tengok ni..."
saya memetik sehelai daun hijau dari pokok rambutan, lalu kemudian dijatuhkannya ke tanah.

"tadi, daun tu hidup, tapi sekarang dia dah 'mati'.."

"daun tu hijau lagi, tapi sekarang dia dah mati.."

kami termenung, melihat daun itu di atas tanah, sambil menginsafi pengakhiran hidup ini..
Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami

No comments: