Monday, November 17, 2008

Tahniah buat UM!! Welcome Prof!

Terlebih dahulu saya ingin merakam setinggi tahniah kepada Prof Datuk Dr. Ghauth Jasmon di atas perlantikan ini dan tidak lupa juga kepada Datuk Rafiah Salim di atas khidmatnya di UM selama 2 tahun ini. Jasa bonda di sini, amat-amat kami hargai.

Saya sangat teruja apabila membaca beberapa cerita menarik mengenai Naib Canselor baru UM Professor Datuk Dr. Ghauth Jasmon di beberapa laman maya yang saya lawati. Namanya ternyata amat sinonim sekali kepada warga MMU di mana tempat beliau pernah berkhidmat. Beliau dikenali sebagai seorang yang sangat rapat dengan student, sangat2 supportive, sangat rajin dan antara yang paling penting, beliau merupakan pencinta pokok, hehe, selain dikenali sebagai seorang yang memang suka turun padang . Ia cukup mengujakan saya dan menyedihkan saya kerana tidak dapat bersama beliau pada kepimpinan kali ini kerana saya sudah tamat pengajian di UM, huhu.

Menurut bekas student MMU yang pernah terlibat secara langsung dengan beliau ini lagi, Prof Ghauth Jasmon merupakan seorang yang amat tegas dan pantas dalam melakukan gerak kerja bersama staff dan bersikap terbuka dan lemah lembut terhadap student. Dalam sekecil2 isu contohnya seperti kerosakkan tandas pun boleh di komen terus kepada beliau melalui emel dan tindakan yang pantas akan di ambil.

Antara yang menarik daripada cerita yang saya baca, MPP di sana pernah mengadakan appoinment dengan beliau untuk membincangkan mengenai keperluan untuk membuat shaded path bagi pejalan kaki bagi kemudahan student MMU. Last2 Prof tidak memberikan persetujuan untuk membinanya dengan alasan ia akan merosakkan pemandangan sekitar dan pokok2 yang sedia ada terpaksa ditebang. Kemudian Prof Ghauth membawa mereka melihat sejenis pokok "rain tree" yang rendang dan kemudiannya dijadikan alternatif kepada shaded path tadi. Dan paling menarik beliau menambah, kalau tanam pokok cacing2 dan burung dapat singgah dan kita dapat pahala dan memberi kebaikan kepada semua.

Sungguh kritikal.


Beliau juga dikenali sebagai orang yang pertama datang pejabat dan juga yang paling lambat balik ke rumah juga bersedia meluangkan masa untuk membincangkan masalah 'rakyatnya'. Sepanjang di MMU, perkhidmatan cemerlang beliau amat2lah disenangi dengan sikapnya yang low profile dan friendly jika bersama2 dengan student.

Inilah satu di dalam seribu. UM ternyata amat bertuah berada di bawah pimpinan beliau kali ini. Di harapkan semua warga UM terutamanya badan2 persatuan pelajar dapat memberi sokongan kepada beliau serta dapat bersama2 dalam menyumbang ke arah peningkatan kualiti Kampus yang tercinta ini.

Saya doakan kebaikan buat semua

4.44pm
17 November 2008
ikan-nemo.blogspot.com

No comments: