Thursday, November 20, 2008

Rumit...

Kini, saya sedang berusaha menjadi seorang yang setia. Hehe. SETIA menonton berita. Tepat jam 8 malam, jika tiada apa2 hal, saya akan berada di hadapan TV menanti berita dan kebiasaannya TV3 menjadi pilihan. Saya lebih suka mendengar daripada membaca selalunya. Kalau rajin, saya akan membelek2 pula utusan meloya, ops, utusan malaysia dll secara online kerana kebanyakkan masa saya sekarang dihabiskan di hadapan laptop ataupun PC.

Saya tertarik dengan rangkaian berita semalam yang memang menyerabutkan kepala saya. Ya, berita selalunya lebih sinonim dengan dengan khabaran masalah daripada khabaran gembira. Tak habis-habis masalah, macam2 ceritanya. Semuanya tentang manusia itu, dan ini. Saya melihat turutannya satu per satu. Daripada isu penternakan udang komersial yang diadakan di satu kawasan di Selangor yang telah memusnahkan sejumlah kawasan hutan bakau yang penting, kemudian ke isu tanah runtuh di satu kawasan di Kuala Lipis lalu kepada isu hakisan pantai di kawasan pantai di Pengkalan Chepa dan akhirnya kepada isu pembakaran hutan di California yang telah mengakibatkan kira2 1000 kediaman musnah.

Saya tidak pasti apa reaksi sebagai "orang" yang melihat, yang hanya mendengar dan tidak mengalami sebarang kesan langsung daripada kejadian2 di atas.

Lalu saya bertanya pada diri, apa perasaan saya apabila melihat perkara tersebut?

Soalan2 lain pula muncul..
Saya nak buat apa?
Ilmu saya ni untuk apa?
saya bertanggung jawab ke?

Semuanya membuatkan saya bingung. Segala2nya saya lihat rumit.

Allahuakbar!
Allah tidak melakukan sesuatu itu secara sia2.

Kadang2 saya terasa muak. Bosan. Saya terasa banyak perkara2 yang sama asyik berulang. Mungkin ramai yang tak concern, jarang orang yang ambil berat, tetapi bila kena pada diri sendiri baru peduli. Saya tak kata orang lain, saya sendiri. Memang manusia kebanyakkannya begitu dah terhantuk, baru terngadah.

Isu alam sekitar..
Siapa peduli? Siapa yang memperdulikan masalah2 ini?
Ada juga yang pelik, lalu bertanya apa Jabatan Alam Sekitar (JAS) buat? Mereka tak buat kerja ke? Nak tunggu wartawan TV buat liputan baru nak buat kerja ke? Cuba bersangka baik, namun apa kan daya, persoalan itu tetap timbul.

Saya agak terkejut tentang isu Hutan paya bakau yang dah bersih setelah dikerjakan oleh pihak tertentu kerana perusahaan penternakan udang. Ada beberapa sebab, antaranya mungkin akibat daripada kepentingan diri, mungkin juga kerana kurang peduli di tambah dengan kurang ilmu. Entah, saya pun tak faham la. Ramai orang jadi buta, bila duit depan mata.

Mangrove forest ataupun Hutan Paya Bakau memang sangat penting bagi ekosistem laut dan JUGA penting bagi manusia. Musnahnya kawasan Hutan Bakau, musnah jugalah sebahagian besar daripada ekosistem marin.



Gambar di atas adalah salah satu contoh rantai makanan yang terdapat di kawasan Hutan Bakau. Ni, sekolah rendah dah belajar rasanya tapi dengan contoh yang lebih simple dan saya ulang balik dengan contoh yang sedikit kompleks. Daripada gambar tu, kita semua dapat lihat terdapat 3 peringkat yang utama. Phytoplankton dan yang seangkatan dengannya biasanya hidup di kawasan Hutan Bakau ini menjadi punca makanan kepada hidupan marin yang lebih besar. Rantai makanan ini seterusnya akan bergerak kepada spesies ikan-ikan yang lebih besar dan seterusnya juga kepada hidupan yang lain seperti burung dan juga MANUSIA. Cuba bayangkan jika kawasan hutan Bakau ini musnah??

Bagi golongan pergantungan hidupnya hanya pada laut, apakah yang berlaku kepada mereka?? bagi kita yang hanya tahu ke pasar, apa pula yang dirasai kita? bagi orang bujang yang selalu beli nasi bungkus kat kedai, apa pula yang di rasakan? Semuanya terkesan.

Itu baru kesan kepada sistem rantai makanan, belum lagi dikira kepentingannya sebagai perlindungan kepada hakisan, bencana alam, sektor pelancongan (ecotourism) dan kepentingannya sebagai penempatan hidupan2 yang endemik kepada persekitaran tersebut sahaja.

Mungkin ada suara sinis akan mencadangkan solution yang mudah.. Apa susahnya, tanam je la pokok2 yang dah musnah, bina semula kawasan hutan tersebut. Boleh je nak tanam semula..kita suruh orang yang cadangkan tu buat. hehe. Suruh dia tunggu sampai 100 tahun lagi ke, sampai semuanya kembali kepada asal, itu pun kalau dapat kembali kepada yang asal la. Tapi, sementara nak tunggu tu, spesies hidupan yang nak pupus, akan terpupus dengan sendirinya malah hakisan akan bertambah parah dan menyebabkan masalah yang lebih besar.

Tangan-tangan manusialah yang melakukan kemusnahan yang kemudiannya berbalik semula kepada diri sendiri.

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah kerjakan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)"
(30:41)

Hmm, nanti sambung bebelan semula..

"love the nature, save the future"

12.21pm
20 November 2008
ikan-nemo.blogspot.com

No comments: