Sunday, October 26, 2008

Terakhir, yang bermakna

Semalam, telah selesai fieldwork saya yang terakhir pada semester ini, dan juga yang terakhir di sepanjang musafir saya dalam pencarian redha Ilahi, di bumi Universiti Malaya yang tercinta ini.

Saya yang pada awalnya kurang berminat di dalam bidang 'environment' akhirnya akur bahawa setiap yang telah ditentukan buat diri ini adalah pasti yang terbaik, walaupun kita tidak suka.
Kata-kata Bro Yusri masih terngiang-ngiang di telinga ini. "Kita kekurangan aktivis, pejuang yang memperjuangkan alam sekitar.."

Ya, benar. Kita banyak aktivis dalam memperjuangkan agenda lain, terutamanya politik, da'wah..kerana mungkin ramai yang melihat kepentingannya. Tetapi, kita mungkin terlepas pandang isu alam sekitar.

Alam? apa? alam sekitar?
ya, alam sekitar. Alam yang kamu tinggal ni..!Alam yang membekalkan oksigen untuk kamu bernafas setiap hari ni

Saya tidak pasti apa sebabnya, mengapa "kita" kurang peduli. Kurang ilmu? mungkin itu sebab utamanya, mengapa kita pandang enteng isu ini. Sebab tak tahu, jadi kurang ambil tahu

Oh, apa isunya? mungkin ada yang bertanya..
Biasala, dunia dah tak stabil. mana2 ada bencana..Tuhan nak tunjuk la tu..
Hah, lupa? memang manusia mudah lupa... Setiap yang berlaku itu, hasil dari tangan-tangan manusia juga. Allah tak bagi tiba-tiba, free je tanpa sebab. Manusia tak ingat, lalu hanya mengandaikan ia hanya kebetulan. Dah nak jadi, nak buat macam mana..

Terlalu banyak yang ingin saya ceritakan sebenarnya sehinggakan tak tercatat disini. saya tidak tahu nak memulakannya bagaimana. Senarai masalah yang terlalu banyak dengan setiap cerita yang tiada berkesudahan, hampir tiada penyelesaian. 1001 persoalan. Kadang-kadang hampir bingung saya memikirkannya. Pening. Siapa yang peduli??

Ini tanggungjawabku! akhirnya, saya memujuk diri.. Ya, inilah medan perjuanganku.

Saya telah berjanji, degree yang diperolehi ini bukan tiket kerja saya nanti. Saya ingin sekali belajar kerana saya mahu ilmu. Ya, ilmu untuk memberi manfaat dan berbakti, bukan semata-mata hanya untuk kepentingan diri, bukan cari kerja semata-mata untuk hidup dan asyik buat duit untuk hidup sorang diri. Malangnya...sedihnya bila ilmu tidak diguna, degree yang dijadikan tiket, kemudian jadi sampah.. Lalu, banyak manusia berubah jadi robot yang ada nyawa, tapi tak mampu guna minda. Ya Allah, jauhkan aku dari ujian itu

Di Paya Indah Wetlands semalam, saya telah melihat bebanan tanggungjawab..

"Prof, saya rasa sangat malu apabila melihat negara2 yang islam kurang peduli isu2 seperti ini. Kita amat jauh ketinggalan.."

8.40am
26 Oktober 2006
ikan-nemo.blogspot.com

No comments: