Monday, August 25, 2008

apa itu MERDEKA?

Otak saya macam kurang berfungsi seminggu dua ni. Lebih selesa menjadi pemerhati kepada "kekeruhan semasa". Mencari sesuatu supaya dapat menilai segala yang ada dengan minda, jiwa dan diri yang MERDEKA.

Merdeka? oh, dah nak dekat rupanya. Hampir terlupa dek beriringan kedatangannya dengan bulan puasa. Mungkin ramai juga dari kita yang tidak ambil kisah tentangnya. Hmm, mungkin tidak penting bagi mereka. Ia hanyalah annual event. biasalah..tiap2 tahun mesti sambut punya

kenapa best bila merdeka?
haha..dapat cuti la!
ha! malam ambang merdeka ada konsert live! tak dapat pegi, kat TV pun ada!
dapat tengok pesta bunga api kat KLCC!
ada lagi, dapat join perarakkan. pagi tu, kat dataran merdeka pun ada event. Best jugak

Ok, jom tune 180 darjah pulak:
malam tu, kita boleh jalankan agenda da'wah. Ini salah satu peluang yang tidak boleh disia-siakan. Buat praktikal, bukan hanya teori yang dicanang2!

Teringat masa kecil, saya seronok betul bila dapat cuti. dapat join perarakkan.. tengok jugak konsert live kat TV tu dan saya memang exited dapat tengok bunga api!

itu dulu..

sekarang? membosankan...

Pesta "pembakaran duit" secara besar-basaran itu saya lihat tiada makna.. Apa kaitannya dengan MERDEKA??

Konsert itu, saya lihat khusus buat orang yang tidak merdeka jiwanya. Tidak berjaya menyuntik "semangat" MERDEKA buat lautan manusia yang menghadirinya..
Perarakan pula dilihat hanya untuk seronok-seronok

Malah, malam yang dilihat sebagai pesta da'wah besar-besaran tidak berkesan agendanya akibat perancangan yang kurang baik. Akhirnya saya hanya rasa bosan kerana tak banyak benda yang dapat dilakukan..


Entahlah.. Mungkin ramai antara kita yang melahirkan kegembiraan pada HARI ITU kerana ia ulang tahun HARI MERDEKA bukan kerana KITA MERDEKA..!

Apa yang penting? Penghayatan atau sekadar sambutan "ingatan"? hmm..mungkin benar jika ada yang mengatakan sambutan merdeka kini hanya pada kibaran bendera semata..

2.51pm
25 ogos 2008
ikan-nemo.blogspot.com

No comments: