Friday, September 12, 2008

Obama Muslim?? (updated)

Kelmarin, tika asyik saya melayari internet semasa di makmal computer jabatan kimia di fakultiku, tiba-tiba ada orang menyapa..


"hi"
Sambil tersenyum aku membalas tegurannya, "hi.."
Oh, warga asing rupanya, nampak macam warga afrika. Master's student kot, lalu aku kembali mengadap monitor komputer..

"How are you?" dia bertanya.
"Oh, I'm fine. Thank you.."aku membalas. Ramah pulak dia ni. Tak pernah-pernah orang asing tanya khabar aku sebelum ni pun. Aku kenal dia ke? Hm, macam tak kenal je, tak kot.

Aku melihat dia membelek-belek komputer disebelahku yang tak hidup-hidup dari tadi.

"I think it's not work. I've tried before" aku cuba memberitahunya.

"Oh, I see.." sambil tu, dia terus sahaja memicit-micit CPU dan butang ON pada monitor komputer itu. Tak sampai seminit, komputer tu boleh je menyala. Adeh..tadi tak nak pulak dia hidup, tak tengok betul-betul kot. Jadi terpaksalah sahabat aku yang sorang lagi tu tadi cari tempat lain yang dah sememangnya penuh..

"Master's student?" aku cuba berkenalan dengannya sambil nak cuba-cuba memahirkan diri berbahasa inggeris. Dah la grammer tunggang-langgang, boleh ke aku ni. Ah, belasah je!

"Oh, yes.."
"On what course?" aku kembali bertanya.
"Biochemistry.." dia menjawab sambil memandang ke arahku sambil tersenyum, kemudian kembali menaip sesuatu.

"Muslim?" Aku bertanya lagi.
"Christian.."
dia membalas sambil menggelengkan kepala.

"Catholic? protestant..or.."
"oh, I am Catholic.." dia cepat menjawab, sedang aku tak sempat nak menghabiskan ayat pertanyaan.

"oo..I see."
"Where do you come from?"

"I am from South Africa.." dengan muka yang gembira dia menjawab.

Hm..aku berfikir sesuatu.. Bila lagi aku nak cuba da'wah orang ni. Dah join kelas Bro Shah pun, bukan dengan Bro shah je, siap dengan anak-anak buah dia yang senior pun aku dah berguru.. takkan nak tunggu berguru dengan Zakir Naik kot baru nak start..? bila aku nak buat praktikal ni..

Alamak..banyak dah lupa la. adeh.. ha, itula kesannya kalau tak amal. (dilarang meniru amalan ini dirumah)

Aku memberanikan diri untuk mula bertanya lagi
"Em..can you tell me about your religion?"

Dia memandang ke arah ku dengan muka yang terkejut
"Are you serious?" dia bertanya.

Eh, pelik ke aku tanya macam tu.
"Yes, i'm serious.. Why??" aku rasa pelik dengan soalan tu, tapi tak la tunjukkan mimik muka bahawa aku terasa pelik dengan soalan dia yang macam tu, tak sopan pulak rasanya.

"You are muslim and ask me about my bible?" matanya tepat memandang mukaku. Dia teruja dengan soalan itu agaknya. Haha. itu adalah antara teknik untuk mula berda'wah, iaitu dengan kita dahulu yang mula bertanya tentang agama mereka.

“You are the first muslim I ever met that asks me like this!”
"Oh, I am so surprise! I'm so surprise! " berulang kali dia menyebut perkataan itu. Semacam tak percaya katanya, bahawa aku bertanya mengenai agama yang dianutinya.

"I like to know about your religion" aku menambah.

"I have bible, New King James version and also have friends who are expert about bible too.." aku mula berkongsi cerita. kelihatan mukanya yang semakin teruja

"I also learn about other religion like buddhism and hinduism.."
"Do you have Quran?" aku mula bertanya kembali kepadanya

"Yes, Yes, I have Quran and I have read it!"

Aku menanti apakah perkara yang pertama skali akan dia kongsikan denganku mengenai agamanya. Akhirnya dia memulakan cerita. Ya, seperti yang aku agak dia mulakan ceritanya mengenai Jesus. Aku biarkan sahaja dia asyik bercakap, bercerita mengenai agamanya. Bro Yusri ada pesan, selalunya kita ajak dia sembang2 dulu mengenai agamanya..biarkan dia cerita semua yang dia nak cerita. Dia pesan jugak supaya nanti bawa dia jumpa dengan Bro Shah atau pun Bro Lim, itu lebih baik katanya.

Aku agak suka melihat dan mengkaji manusia iaitu mengenai sifat-sifat mereka. Hmm, orang yang aku jumpa ini agak unik padaku.

"I will replace Obama soon" dia berkata kepadaku dengan bersungguh-sungguh. Caranya kelihatan sungguh yakin dengan apa yang diungkapkan.

Eh, betul ke budak ni? aku berfikir sendirian.
Ala, ketika Obama menyatakan cita-cita dia nak ganti presiden Amerika suatu hari nanti pun orang tak percaya. Masa tu pun dia student lagi. Tapi, cuba tengok kat mana dia sekarang? Segala-galanya tak mustahil! Banyak cerita yang dia ceritakan kepadaku menunjukkan bahawa dia seorang yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang tinggi. Dia juga banyak memberi nasihat kepadaku supaya mesti sentiasa berada atas dari orang lain dalam segala sudut. Katanya kalau orang sekarang di kaki bukit, kita dah mesti kena ada di atas bukit. Kalau orang lain dah kat atas, kita mesti lagi atas. Biarkan, jangan hiraukan apa orang cakap, katanya. Pernah beberapa bulan yang lalu dia dipanggil oleh menteri atau perdana menteri negaranya (aku pun dah lupa yang mana) untuk bertemu dengan perdana menteri Malaysia. Ketika adalah kunjungan lawatan wakil dari Afrika Selatan ke Malaysia. Dia menyatakan bahawa dia berkesempatan berdialog dengan dengan pemimpin Malaysia itu.


”I’ll wait for that” jawapan ku ringkas kepada kenyataannya untuk berada di tempat Barrack Obama sekarang, sambil memikirkan, kalaulah dia ni islam, mesti lagi hebat.


”I want to tell you something”

“You know, I see all muslims don’t care about politics..”


Ish, macam tak betul je.

Tanpa membuang masa terus aku balas,

“Ok, let me rephrase your statement first..”

“I think what you mean is about malays right? I don’t think that is true, because I care about politics”


“I see all muslims in my country like that..” dia menyambung dan terus membebel dan bercerita tentang pentingnya politik. Dia ni memang banyak cakap orangnya. Aku pula terus mendengar.


”Hope you are open minded..” dia menyoal untuk mendapatkan kepastian

”Yes, sure.. I am open minded” jawabku.


“I see, malays are lazy and don’t have knowledge” .

“They don’t know how to speak in english” terus terang dia berkata.

“Indians and Chinese can speak well” dia menambah..


Dalam diam aku macam setuju dengan katanya. Aku pasti apa yang dikatakannya adalah sekadar pemerhatiannya kepada golongan mojoriti, kerana itulah kebanyakannya yang dia jumpa.


”I think Indians will rule this world 1 day” dia menambah.

Aku masih diam, tidak bertanya apakah sebabnya dia menyatakan demikian. Membiarkan dia terus bercerita.


“Chinese cannot rule Malaysia

“Yes you can see they monopoly the economy, but their mind are closed!” sambil berkata demikian dia menujukkan aksi tangan yang menutup telinga, kemudian menambah’

“They cannot accept new things..!”


Sambil ketawa aku katakan,

“Haha.. I am in the middle..!”


Aku bukan la pure melayu, bukan juga pure India dan semestinya bukan cina. Masa awal-awal tu dia tanya kat aku

“Are you Indian?”


“That’s my father. My mother is malay.”

“I am mix..” jawabku ringkas.


“So you?” dia tanya kembali, sambil cuba menggabungkan perkataan melayu dan India. Perkara ni, orang pun selalu tanya. Aku selalu jawab, entahla..letak la apa-apa pun..


Ada satu soalan cepu emas telah ditanya kepadaku.

”Ok, can I ask you something..”

“Yes, sure..” aku menjawab.


“If I tell you about my religion, and proof to you about the right thing, will you follow me?


Killer question!

Aku diam sebentar. Aku terfikir 2 benda, antara soal pembatalan iman atau trik da’wah.


”Yes”

Dengan bersahaja je aku jawab, sambil berfikir aku tipu dia je ni.huhu. Saja je nak tengok apa reaksi dia. Kalau tengah ramai-ramai orang aku kena soal dan bagi jawapan macam ni, memang mati la aku dibuatnya. Aku memang agak suka buat cubaan eksperiment yang pelik2 kadang2 tu (jangan tiru aksi ini dirumah)


Dia memang sangat terkejut! Haha, trik menjadi!


Tak pernah lagi katanya berjumpa orang yang open minded macam ni, katanya. Aku rasa banyak je, cuma dia mungkin selalu terjumpa orang yang salah.


Tapi, aku masih menunggu sesuatu untuk dia sebut. Tak pe sekejap lagi kot.hehe


Sedang dia asyik bercerita, tiba-tiba aku dapat tangkap sesuatu dari bicaranya,

”I don’t follow religion, I follow what God said” sambil jarinya menunding ke atas.


Wah, biar benar dia ni. Jalan Islam sudah terbuka baginya!


Dia kata lagi,

”I am open minded. If you can proof me anything that is more better, I will follow that”


Ya Allah, inilah perkataan yang aku tunggu tu!


Terus aku jawab,

“Good! that is scientific mind, you have scientific minded..!”

“Scientific mind always with proved, faith is not blind!” sangat gembiranya aku mendengar statementnya.


Teringat aku kepada ayat ini ketika melayari alam maya,

"Dalam tarbiyah kampus, tiba masanya kamu memburu orang-orang cerdik dan genius.".


Aku amat bersetuju dengan kata-kata ini, dan impianku ingin sekali membawa orang-orang yang hebat yang tidak tahu islam, kenal kepada keindahan islam. Aku membayangkan Prof Aga, pensyarah kelasku yang aku kira antara yang berharga di bumi UM itu islam, Prof Khoo Kay Kim islam.. Ha, Barrack Obama juga islam, Vladimir Putin juga Islam! Semestinya orang islam akan nampak hebat, kerana islam itu telah hebat.

Jadi apa tanggungjawab kita?


Ya, kita cari orang muda.

Siapa bakal ganti tempat Obama, aku fikir dia akan jauh lebih hebat jika kita dapat bawa dia kenal islam. Siapa bakal ganti tempat Putin, kita kenalkan dia dengan islam! Siapa bakal ganti pemimpin Malaysia? Kita juga mesti berusaha supaya dia jadi muslim yang sebenar-benar muslim.


Aku pesan kepada diriku, kamu mesti tingkatkan diri dengan ilmu kalau mahu sebarkan islam. Mesti berdisiplin, pesan ustaz Hasrizal, supaya kita suka untuk buat apa yang kita tak suka demi masa depan. Variasi ilmu itu penting, kerana contoh terbukti pada ilmuan islam silam yang ternyata hebat kerana menguasai pelbagai cabang ilmu.


Jadi apa tanggungjawabku?


Da’wah.. kerana aku masih ingat soalan-soalan yang diajukan Bro Shah kirit semasa di dalam kelasnya.. Aku masih ingat segalanya ketika kami diperkenalkan tentang tanggungjawab kepada non-muslim yang masih belum selesai.. iaitu yang mana, telah Rasulullah jalankan dalam sepanjang hidup baginda. Itulah antara sunnah yang paling besar, yang kebanyakkan kita tinggalkan, kata Bro Shah.

Aku bertanya pada diri ini, sejauh mana aku menyebarkan islam semenjak aku mula diberikan perkhidmatan bekalan oksigen tanpa bil ini...?


Tambahan:

takut tak dapat jawab soalan non-muslim? sila baca di sini

penulis ini merupakan salah seorang dari sifu saya yang telah memperkenalkan saya kepada "dunia da'wah" buat non-muslim.


10.30 am

12 September 2008

Ikan-nemo.blogspot.com

5 comments:

cikgu_eya said...

cubalah masukkan dialog penuh nta/i (yg maseh ingat) ke dalam blog nih. Ana nak baca... syukran... ^^

irhafiz said...

Wow...
Tahniah atas peluang tu..
Dan dapat jumpa non muslim yang mcm tu, siap sembang-sembang pulak..
Kongsilah cerita-cerita yang ada lagi..

leokid said...

ala..citer sparuh2. T__T

zamz said...

emm kekadang kita ni mmg susah nak share islam dgn org lain sbb kekadang kita takut org lain sensitif mcm kita padahal diorang open je...

sbb kita selalu sensitif pasal islam...

paktam@jengka said...

salam,

tanniah nty, citer ni buat ana kagum dgn smgt nty..
dr citer IPK dan citer ni, ana dh dpt agak nty pasti brsmgt waja, brsma kita teruskna prjuanga, mmbgun brsama Islam, TAKBIRRRRRRRRRR.... ALLAHU AKBAR..